Comenius
Comenius je časťou akčného programu Európskeho spoločenstva v oblasti vzdelávania, Socrates. Prvýkrát bol uvedený v 1995, podporuje medzinárodnú spoluprácu a mobilitu a upevňuje európsku dimenziu v oblasti vzdelávania. Podprogram Comenius sa zameriava na školské vzdelávanie a jeho hlavnými cieľmi sú zvyšovanie kvality školského vzdelávania, posilnenie jeho európskej dimenzie, podpora vyučovania cudzích jazykov a zvýšenie interkulturálneho povedomia.
Naša škola získala grant v podprograme Comenius 1 - Školské projekty. Titul nášho projektu znie: Zvyky, tradície a kultúra nášho regiónu. Koordinátorom je škola z Poľska a okrem našej školy sú partnermi v projekte školy z Talianska, Lotyšska, Turecka a Španielska. Projekt sa zaoberá kultúrnym dedičstvom regiónov, v ktorom sa školy nachádzajú. Hlavným cieľom je dať zapojeným žiakom možnosť spoznať kultúru iných krajín, tvarovať ich systém univerzálnych hodnôt a budovať schopnosti, ktoré im pomôžu komunikovať aj napriek kultúrnym a jazykovým rozdielom.
Trvanie projektu je naplánované na 3 roky. V prvom roku, šk. roku 2005/2006, sa zameriame na zvyky a kultúrne tradície v našich školách. Počas druhého roku, ak nám schvália žiadosť o predĺženie projektu, rozšírime oblasť záujmov a presunieme ju na nejaké zaujímavé miesto v našom regióne a budeme skúmať jeho históriu. V poslednom roku by sme sa mali zaoberať našim regiónom vo všeobecnosti.
V školskom roku 2005/2006 práca na projekte prebiehala nasledovne:
S realizáciou projektu sme začali hneď po jeho schválení.
V septembri sme sa začali zoznamovať s partnermi a vymieňať si navzájom informácie o školách, žiakoch a učiteľoch. Začali sme organizovať svoj Európsky kútik, kde zbierame informácie a výrobky týkajúce sa nášho projektu. Učitelia a žiaci začali zbierať informácie potrebné pre prezentáciu našej školy a blízkeho okolia. Začali sme plánovať a pripravovať sa na stretnutie v Taliansku.
Október bol mesiacom, kedy sme sa zoznámili s tradičnými krojmi našich regiónov a vzali sme so sebou bábiky v krojoch na stretnutie do Sasso di Castalda, Taliansko. Tam sme reprezentovali svoje školy a región počas stretnutí s talianskymi žiakmi, rodičmi, učiteľmi a ostatnými členmi miestnej komunity.
Taktiež sme sa dohodli na ďalšej práci na projekte. Oboznámili sme sa s kalendárom sviatkov v partnerských krajinách a vybrali sme si jeden z nich, ktorý sme natočili. Oboznámili sme sa aj so školským systémom v Taliansku.
V novembri sme dokončili Európsky kútik, doplnili sme ho o materiál a suveníry, ktoré sme so sebou priniesli z Talianska – umiestnili sme ho do vitríny na chodbe, kde ho neustále môžu vidieť všetci žiaci a návštevníci školy. Žiaci sa zoznámili s partnerskými školami prostredníctvom elektronických prezentácií, ktoré si školy medzi sebou vymenili. Bábiky v ľudových krojoch začali svoju cestu po partnerských krajinách.
V decembri sme sa začali pripravovať na natáčanie vianočných zvykov – príprava medovníčkov, viazanie adventných vencov a výroba ozdôb. Žiaci poslali mailom vianočný pozdrav do všetkých partnerských škôl.
V januári sme poslali nahrávky vianočných zvykov ostatným partnerským školám. Pripravili sme slovník obsahujúci slová a frázy, ktoré sa žiaci naučia v jazykoch partnerov.
Nasledujúce aktivity sú ešte naplánované na školský rok 2005/2006:
Predbežný dátum |
Aktivita |
Miesto |
Február |
Spevník ľudových piesní |
Tvorba spevníkov a ich výmena s partnermi |
Marec |
Tanečná príručka |
Tvorba tanečných príručiek a ich výmena s partnermi. |
Apríl |
Legendy |
Príprava obrázkových legiend a ich výmena s partnermi |
Máj |
Môj región - výlety – zbieranie materiálov |
Zbieranie informácií a materiálov o jednotlivých regiónoch a ich výmena s partnermi. |
Jún |
Stretnutie – hodnotenie doterajšej práce, vystúpenia žiakov |
Ankara, Turecko |
Do 1. februára 2006 sme museli do našej národnej kancelárie zaslať žiadosť o predĺženie projektu na budúci školský rok. Urobili sme tak spoločne so všetkými partnerskými školami, a teda už nám neostáva nič iné, len počkať a dúfať, že naša žiadosť bude schválená a v práci na projekte budeme môcť pokračovať radom zaujímavých činností. Na ďalší školský rok sme predbežne naplánovali nasledovné akcie:
V nasledujúcom roku plánujeme pokračovať v spoznávaní tradícií, zvykov a kultúry našich partnerských škôl. Pred začatím nových aktivít plánujeme zorganizovať stretnutie riaditeľov a koordinátorov projektov, kde sa bude hodnotiť práca z minulého roka a presnejšie naplánujú činnosti na daný rok.
V priebehu tohto roka sa oboznámime s tradičnou kuchyňou partnerských škôl, pokúsime sa uvariť ich tradičné jedlá a zostavíme krátku medzinárodnú kuchársku knihu. Chceme ďalej pokračovať v spevníku a tanečnej príručke doplnením piesní a tancov.
Chceme sa oboznámiť aj s osobnosťami nášho regiónu a osobnosťami pochádzajúcimi s regiónov partnerov a takisto s regionálnymi legendami.
V tomto roku projektu chceme dať možnosť našim žiakom, aby hlbšie skúmali históriu, kultúru a tradície svojho vlastného regiónu, aby získavali informácie z prvej ruky a ďalej ich samostatne spracovali a prezentovali na stretnutí v Španielsku.
Predbežný dátum
|
Aktivita |
Miesto (v prípade mobility: z /do) |
September |
Zhrnutie cieľov dosiahnutých v predchádzajúcom roku, obnovenie kontaktov s partnermi po letných prázdninách, príprava na stretnutie riaditeľov a vedúcich projektov. |
Všetci partneri, výstava, prezentácia |
Október |
Jesenné stoly – pripravíme kuchársku knihu obsahujúcu recepty tradičných, regionálnych jedál. Stretnutie koordinátorova riaditeľov – robenie dodatkov. |
Každá škola pripraví akciu ohľadne zdravého stravovania a 3-4 tradičné recepty svojho regiónu preloží do angličtiny a pošle partnerom. Stretnutie v Lotyšsku. |
November |
Príprava jedál partnerov |
Každá škola pošle Power-point prezentáciu, v ktorej ukáže proces prípravy jedál a popíše, ako sa im podarilo, ako chutilo. |
December |
Kalendár |
Power-point prezentácia predstavujúca priebeh školského roka na škole |
Január |
Slávni ľudia |
Každý partner pošle ostatným 3 fotografie slávnych ľudí z ich regiónu. Ku každej fotke budú patriť 3 kvízové otázky. Škola, ktorá získa najviac bodov, získa cenu. |
Február |
Pokračovanie spevníka |
Doplnenie ďalších pesničiek do spevníkov |
Marec |
Pokračovanie tanečných príručiek |
Doplnenie ďalších tancov do tanečných príručiek |
Apríl |
Zoznamujeme sa s rozprávkami a legendami partnerov. |
Žiaci pripravia knihu komiksov o charakteristickej legende svojho regiónu a rozpošlú partnerom. |
Máj |
Môj región – výlety – zbieranie materiálu. |
Zbieranie materiálu o danom regióne a výmena s partnermi. |
Jún |
Stretnutie – hodnotenie práce na projekte a plánovanie činností do nasledujúceho roku. Vystúpenie žiakov z partnerských škôl. |
Stretnutie v Španielsku |
Projekt bude končiť prezentáciou našich výsledkov. Budú nimi: kuchárska kniha tradičných jedál partnerských krajín, prezentácia nahrávok procesu varenia týchto jedál, kalendár udalostí na každej škole, 2. časť spevníka a tanečnej príručky, kniha komiksov regionálnych legiend a vystúpenie žiakov počas návštevy v Španielsku. Výsledky našej práce budú prezentované v školskom časopise, regionálnej tlači, rozhlase, televízii a na Internete.
©"Aktualizované" dňa
10. 11. 2006
Vargicová,
vzelka@pobox.sk